Bereken Uw Bmi

Bereken Uw Bmi

is mijn ideaal gewicht? Hoeveel bedraagt mijn vetpercentage? Is het voor mij haalbaar om in een lagere gewichtsklasse uit te komen? Dit zijn vaak gestelde vragen. De berekening van de BMI is één van de meest gebruikte methoden.

 

Bereken je Body Mass Index (BMI)

 

De Body Mass Index (of Quetelet Index) is een eenvoudig hulpmiddel om te zien of iemand te dik is in verhouding tot zijn lichaamslengte. Het geeft slechts een schatting van de hoeveelheid lichaamsvet.

 

De formule om de BMI te berekenen:

 
                  gewicht in kg
    BMI= ------------------------
                 (lengte in meter)²
 

 

De BMI-zones voor volwassenen (tussen 20 en 65 jaar)

BMI Diagnose
<18,5 Ondergewicht
18,5-24,9 Normaal gewicht
25-29,9 Overgewicht
30-39,9 Obesitas
>40 Gevaar gezondheid!

 

Zowel bij erg magere (BMI<18,5) als bij zwaarlijvige mensen (BMI>30), stijgt het risico op gezondheidsproblemen (jicht, diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, kanker, osteoarthritis,...). De score geldt zowel voor vrouwen als voor mannen. De berekening is handig voor een eerste "screening", maar heeft zijn beperkingen oa. omdat geen rekening wordt gehouden met geslacht, botstructuur,...

 

De BMI-schaal is niet van toepassing op kinderen en jongeren <20 jaar.

Tijdens de groeifase verandert namelijk de hoeveelheid vetweefsel. Bovendien is de BMI bij kinderen geslachtsafhankelijk: meisjes hebben gemiddeld een iets hogere BMI dan jongens. Voor de interpretatie van de BMI van jongeren van 2 tot 20 jaar maakt men gebruik van geslachtsspecifieke groeicurven.

BMI lager dan 18,5

Probeer wat gewicht bij te winnen, maar doe dit door gezond te eten. Een te laag gewicht zorgt vaak voor minder weerstand tegen ziektes en meer kans op infecties.

 

BMI tussen 18,5 en 25

Dit is een gezonde BMI waarde. Je hebt een normaal en gezond gewicht. Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging (minstens 30 minuten per dag) zullen ervoor zorgen dat je dit gewicht blijft behouden.

 

BMI tussen 25 en 29,9

Je vertoont overgewicht. Om je gewicht niet te doen toenemen, moet je je eetgewoonten aanpassen en meer bewegen (minstens 30 minuten per dag)

 

BMI tussen 30 en 39,9

Je lijdt aan obesitas. Dit levert een belangerijk risico op voor uw gezondheid. Een gewichtsvermindering van 5-10% levert al een duidelijke gezondheidswinst op.

 

BMI hoger dan 40

Je gewicht vormt een bedreiging voor je gezondheid! De kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk neemt toe en je gewrichten worden te zwaar belast. Probeer (met professionele hulp) gewicht te verliezen. Dit zal je gezondheid zeker ten goede komen.